Fouten en Let
Fouten
Een deel van de shuttle bevindt zich bij de service boven de taille van de serveerder.
- Beide voeten van de serveerder of de ontvanger staan niet binnen het serveervak.
- De steel van de serveerder zijn racket wijst niet naar beneden bij de service.
- In een poging om te serveren, slaat de serveerder naast de shuttle.
- De shuttle valt na de service zonder aangeraakt te zijn door de tegenstander buiten het serveervak op de vloer.
- De shuttle landt buiten het speelveld of wordt naast, onder of door het net geslagen.
- Een speler raakt tijdens het spel de shuttle, het net of de paal met zijn lichaam of kledij.
- De shuttle raakt het plafond of een ander voorwerp.
- Een speler probeert opzettelijk de tegenstander te misleiden of te hinderen of vertraagt het spel op ongeoorloofde wijze.
Een let
- Als de tegenstander nog niet klaar was bij de service.
- Bij discussies over in of out.
- Bij hinder van buitenaf.
- Als de shuttle tijdens de rally op het net blijft steken of na over het net te zijn gegaan, in het net blijft steken.
- Als tijdens de rally de dop van de shuttle volledig los komt van de kelk.
- Bij een onvoorziene gebeurtenis.
Algemeen
Het is geen fout als de shuttle tijdens een rally of bij de service het net raakt en daarna toch in het speelveld valt. Grenslijnen horen altijd bij het betreffende veld.
De wedstrijd
Begin van een wedstrijd.
Aan het begin van een wedstrijd beslist de toss welke speler mag kiezen
- of hij als eerste wil serveren
- of hij juist niet als eerste wil serveren
- op welke speelhelft hij wil beginnen
In de 2de en in een eventuele 3de game serveert de partij die de vorige game heeft gewonnen als eerste.
Puntentelling.
Alle wedstrijden worden tot 21 punten gespeeld. Een partij die twee games heeft gewonnen, is winnaar. De partij die een rally wint, scoort een punt, ongeacht hij de service heeft of niet. De partij die de rally wint moet ook serveren bij de volgende rally.
Verlenging
Indien de stand 20-20 wordt, moet de game met 2 punten verschil gewonnen worden.
Indien de stand 29-29 wordt, wint de de partij die het 30ste punt scoort de game.
Interval
Tijdens een game heeft men recht op 1 minuut pauze van zodra iemand voor het eerst 11 punten heeft gescoord. Tussen de 1ste en 2de game en de 2de en 3de game heeft men recht op 2 minuten pauze.
Wisselen van speelhelft.
Na een game wordt er telkens van kant gewisseld. In een eventuele 3de game dient men van kant te wisselen zodra een partij 11 punten heeft gescoord.